15 Aug
15Aug

חקר הכפרים העתיקים וסיפוריהם, חשף אותי לתופעה חברתית-כלכלית שלא הייתי מודע לקיומה ולממדיה ביוון. כפרים שננטשים ו/או נטושים כבר שנים, קיימים באזורים כפריים מרוחקים/מבודדים במרבית הארצות ההרריות סביב יוון. בחקירתי החדשה, ניסיתי להבין את התופעה ביוון, וממנה להבין טוב יותר את שמתרחש באירופה ההררית. כשקראתי את סיפורו של קרול ( בהמשך המאמר ) שחיפש את שורשיו היוונים ,הצלחתי גם רגשית להבין.

התופעה של כפרים נטושים היא יחסית שכיחה ביוון היבשתית ובאיים, במיוחד באזורים כפריים ומרוחקים. מדובר בתוצאה של הגירה המונית מהכפרים לערים במהלך המאה ה-20, בעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה ובתקופות של משבר כלכלי. רבים מהתושבים עזבו את הכפרים בחיפוש אחר עבודה ותנאי חיים טובים יותר בערים הגדולות או אפילו מחוץ ליוון.

כפרים נטושים שזכו לפרסום:

  1. Palios Panteleimonas - כפר מסורתי במרכז יוון, על הר האולימפוס, שנטוש במשך שנים רבות, אך עבר שיקום ושימור ונחשב כיום לאטרקציה תיירותית. הכפר מציע מבנים מסורתיים, נוף מרהיב של הים האגאי, והוא פופולרי בקרב מבקרים שמחפשים חוויות אותנטיות.
  2. Anavatos - כפר מימי הביניים על האי כיוס (Chios), שננטש לאחר רעידת האדמה הגדולה בשנת 1881. הכפר שומר על מבנים ישנים וסמטאות צרות, והוא מושך תיירים שמחפשים לחקור את ההיסטוריה של האי.
  3. Vathia - כפר עתיק במאני, בדרום חצי האי הפלופונסי, המפורסם במגדלי האבן שלו. תושביו עזבו את המקום, אך הכפר זכה לשימור כאתר תיירותי והוא מייצג בצורה יוצאת דופן את הארכיטקטורה המקומית.
  4. Kato Zachlorou - כפר קטן שנמצא ברכס הרי פלופונסוס. הכפר היה נטוש במשך שנים רבות אך עבר שיפוץ והוא כיום משמש כמקום נופש ומציע יחידות אירוח מסורתיות.

למה התופעה שכיחה?

במהלך המאה ה-20, במיוחד אחרי מלחמת העולם השנייה והמשבר הכלכלי שהכה ביוון, אנשים רבים עזבו את הכפרים המסורתיים לטובת חיפוש אחר מקורות תעסוקה בערים הגדולות כמו אתונה ותסלוניקי. בנוסף לכך, רמת החיים בעיר הייתה גבוהה יותר, עם גישה לתשתיות, חינוך, ובריאות, מה שדחף עוד ועוד אנשים לעזוב את כפריהם.כיום, יש תופעה של חזרה איטית לכפרים נטושים, בעיקר בקרב מי שמחפש איכות חיים שקטה ואותנטית יותר או שמבקש להקים עסקים קטנים בתחום התיירות, במיוחד בתחום האקולוגי.


סיפורו של קרול

בתמצית  :  סיפורו של קרול, שגילה שכפר Perganteika יכול להיות מקור משפחתו. הוא יצא למסע אל הכפר, תוך התעלמות מאזהרות המקומיים לגבי תנאי הדרך הקשים, אך נאלץ לוותר בגלל הדרך המחוספסת והבלתי עבירה לרכב רגיל....לקריאת הסיפור לחץ כאן https://spartan-roots.com/2019/06/30/road-to-perganteika/ 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.